Koľko stojí SEO optimalizácia?
Jeden z najväčších mýtov online marketingu znie: SEO je zadarmo. Je skvelé byť vo vyhľadávaní na prvých organických pozíciách a získavať návštevy bez toho, aby sme za kliknutie museli zaplatiť (ako je to v prípade Google Ads). Avšak ako sa na tie prvé pozície dostať? To si už vyžaduje nemalú investíciu, či už časovú alebo finančnú.
Treba sa totiž pravidelne venovať všetkým zložkám SEO optimalizácie: technickej optimalizácii webu, obsahovej optimalizácii webu a získavaniu spätných odkazov (linkbuildingu).
Technické SEO
Na úvod je potrebná analýza, ktorú obvykle vypracuje SEO špecialista. Na základe nej potom odporúčania na technické vylepšenia webu implementuje správca webu alebo web developer. Môže ísť o pomerne jednoduché odporúčania (zmenšenie obrázkov na webe), až po technicky komplikované vylepšenia a nastavenia (napr. ukladanie do vyrovnávacej pamäte čiže cachovanie, implementácia štruktúrovaných dát do kódu, mobilná verzia v technológii AMP atď.)
Obsahové SEO
Opäť sa začína analýzou, a to analýzou kľúčových slov. Je totiž potrebné zistiť, aké výrazy používatelia vyhľadávajú („gúglia”) a aká je pri nich konkurencia. Na základe toho sa vytipujú kľúčové slová, na ktoré je ideálne sa zamerať. Tie sa používajú jednak vo viditeľných popisoch produktov a služieb na webe, v „neviditeľných” meta titulkoch a popisoch, ale i v názvoch a alt popiskoch obrázkov.
Samostatnou časťou je tvorba blogu. Blog sa odporúča tvoriť preto, aby na webe pravidelne pribúdal relevantný obsah. Samozrejme, mal by byť kvalitný, aby zaujal nielen botov, ale i reálnych používateľov. Dobre budovaný blog tiež zvyšuje dôveryhodnosť a vašu odbornú autoritu v očiach potenciálnych zákazníkov. Blog by sa mal tvoriť na základe edičného plánu, ktorý vychádza z analýzy kľúčových slov a pomáha tiež udržiavať pravidelnosť.
Získavanie spätných odkazov (linkbuilding)
V ideálnom vesmíre by ste na základe kvalitného obsahu mali prirodzene získavať spätné odkazy z iných webov a sociálnych médií. Dobré články si ľudia zdieľajú, odkazujú na ne zo svojich blogov. O dobrých produktoch, službách a firmách sa začnú zmieňovať rôzne obsahové portály a médiá. Naozaj? Muselo by ísť skutočne o mimoriadne zaujímavý obsah, aby sa to začalo diať samé od seba.
V praxi je však nevyhnutné tento proces naštartovať, podporiť a udržiavať, a to aj pre weby, ktoré z rôznych dôvodov veľmi lákavé nie sú. Treba jednak absolvovať „povinnú jazdu” - registráciu do rôznych katalógov a adresárov, ktoré majú určitú váhu (ranking). Treba na spoluprácu oslovovať blogerov, komunitné portály, školy, inštitúcie. Môže sa to diať formou bartrovej spolupráce, poskytnutia produktov na recenziu, cien do súťaže, sponzoringu atď. Hoci nakupovanie spätných odkazov sa oficiálne neodporúča, často je finančná odmena prítomná.
Avšak pozor! Rozhodne sa neodporúča hromadné nakupovanie spätných odkazov, spamovanie v komentároch a fórach, vytváranie fiktívnych webov len za účelom linknuildingu. Tieto praktiky sú už dávno prekonané a Googlom penalizované.
Zhrnutie: za čo zaplatíte / komu zaplatíte / ako často
- Technická SEO analýza / SEO špecialista / jednorazovo
- Implementácia technických odporúčaní / správca webu, programátor alebo web developer / jednorazovo
- Analýza kľúčových slov / SEO špecialista / jednorazovo
- Tvorba obsahu a blogovanie / copywriter, samotní zamestnanci firmy, korektor / pravidelne
- Linkbuilding / SEO špecialista / pravidelne
Jednotlivé sumy vždy závisia od konkrétneho projektu: jeho zložitosti, rozsahu, konkurencie. My vám však ponúkame základnú SEO analýzu zadarmo pri kávičke na osobnom stretnutí :) Stačí, ak nám na seba necháte email a adresu vášho webu.