Máte web? Začnite využívať webovú analytiku s Google Analytics.
Ak máte akýkoľvek web, pravdepodobne si kladiete nasledujúce otázky:
- Kto sú používatelia môjho webu?
- Ako sa o ňom dozvedeli? Odkiaľ na web prišli?
- Ako sa správajú, čo na webe robia?
- Sú marketingové aktivity efektívne?
V ideálnom prípade by ste si na základe odpovedí na tieto otázky mali stanoviť hypotézy, ktoré budete testovať, a tak neustále zlepšovať svoj web a marketingové aktivity.
Čo je webová analytika
Webová alebo digitálna analytika je zber, meranie, analýza, vizualizácia a interpretácia digitálnych dát o správaní používateľa na weboch, mobilných weboch, mobilných aplikáciách a zariadeniach pripojených na internet.
Môže zahŕňať nasledovné oblasti (a ak nim prislúchajúce nástroje):
- analýza návštevnosti (napr. Google Analytics, rôzne SEO nástroje)
- reklamné systémy a kampane (napr. Google Ads, Facebook Ads, etarget)
- click-stream analýza (napr. Hotjar, CrazyEgg)
- A/B testovanie (napr. Google Optimize, Optimizely)
- zákaznícka analytika (napr. rôzne CRM systémy)
- personalizácia a predikcia (napr. Exponea, Persoo)
Prečo používať Google Analytics
Najčastejšie využívaným základným nástrojom na webovú analytiku je Google Analytics. K jeho výhodám patrí, že je bezplatný, má jednoduché užívateľské rozhranie, dá sa prepojiť s inými nástrojmi od Googlu a poskytuje pokročilé funkcionality.
Inštalácia Google Analytics na web je veľmi jednoduchá. Po vytvorení účtu sa vygeneruje skript, ktorý je potrebné podľa inštrukcií vložiť do webu. Ak používate bežné CMS, ako je napr. Wordpress, postačí vložiť ID účtu do príslušného pluginu a nebudete k tomu potrebovať ani web developera.
Aké údaje uvidíte v Google Analytics
Po inštalácii sa okamžite začnú zbierať dáta o používateľoch webu. Sú zobrazené v jednotlivých prehľadoch (tabuľkách) v záložkách:
- V reálnom čase - koľko používateľov sa práve na vašom webe nachádza a z akých zdrojov prišli.
- Publikum - údaje o používateľoch webu ako je ich počet, relácie (návštevy), priemerné trvanie relácie, miera okamžitých odchodov (bounce rate), ale i demografické údaje, záujmy, zariadenie a prehliadač, z ktorého prišli, región a oveľa viac.
- Akvizícia - z akých kanálov sa používatelia na web dostali (organické alebo platené vyhľadávanie, odkazy z iných webov, sociálne médiá, bannerové kampane atď).
- Správanie - údaje o navštívených stránkach, štruktúra obsahu a tok správania
- Konverzie - na to, aby ste videli údaje v týchto prehľadoch, musíte najskôr správne nastaviť merania konverzií. Či už cieľov, ako je napr. odoslanie kontaktného formulára alebo transakcií v elektronickom obchode (eshope).