Čo je SEO
Ak sa zaujímate o internet, online marketing alebo máte vlastný web, skôr či neskôr narazíte na pojem SEO. V tej chvíli sa na vás vyrojí množstvo zaručených odporúčaní, niekedy na pomedzí reality a mýtov. V tomto článku si stručne vysvetlíme, o čom SEO skutočne je.
SEO = Search Engine Optimization = Optimalizácia pre vyhľadávače
Keď hovoríme o vyhľadávačoch, máme v 99% prípadov na mysli Google. Keď používateľ zadá do Googlu nejaké kľúčové slovo alebo výraz, Google sa snaží zobraziť čo najrelevantnejšie výsledky vyhľadávania. Berie pritom do úvahy množstvo faktorov, je ich viac než 200. Zoznam a váha jednotlivých faktorov nie je samozrejme nikde zverejnená.
Avšak Google prevádzkovateľom a správcom webov ponúka rôzne nástroje a odporúčania na optimalizáciu. Z nich sa dá do značnej miery vyčítať, čo treba robiť, aby sa web zobrazoval vo výsledkoch vyhľadávania na popredných miestach. Lebo práve o to pri SEO ide.
On-page SEO
V prvom rade by ste mal byť v poriadku web po technickej a obsahovej stránke.
Technické SEO
Zahŕňa viacero technických nastavení a vylepšení webu tak, aby spĺňal parametre, ktoré Google požaduje. Najdôležitejšie sú:
-
Rýchlosť
Globálne už viac ako polovica používateľov pristupuje na web z mobilu. Preto je dôležité, aby sa stránka rýchlo načítala, a to aj pri pomalej sieti. Developeri a správcovia webu tomu dokážu pomôcť napríklad znížením objemu kódu, nastavením cachovania (ukladania dát do vyrovnávacej pamäte buď v prehliadači alebo na serveri), kompresiou dát atď.
-
Prispôsobenie pre mobilné zariadenia
Google v roku 2018 zaviedol tzv. „mobile first indexing”. Najskôr skontroluje, ako
sa web načítava a zobrazuje na mobilných zariadeniach. Podľa toho ho potom hodnotí. Nevyhnutnosťou je teda responzívny web alebo samostatná mobilná verzia webu. Mobilným zariadeniam treba prispôsobiť navigáciu, veľkosť ovládacích prvkov, prípadne i obsah.
-
Bezpečnostný certifikát (SSL)
Ide o technológiu, ktorá šifruje komunikáciu medzi web serverom a prehliadačom. Zaisťuje teda základnú bezpečnosť. Inštalácia SSL certifikátu je pomerne lacná a rýchla záležitosť. Ak ho ešte nemáte (web sa zobrazuje s http:// nie s https://), čím skôr ho dajte nainštalovať. Google akceptuje aj verzie, ktoré sú zdarma.
-
Pozor na duplicitný obsah
Problémom je, ak sa web súčasne zobrazuje pod adresami http://www.example.com, https://www.example.com, http://example.com, https://example.com, http://example.com/index.php. Prečo? Google ho bude vnímať ako päť samostatných webov s rovnakým obsahom. A to rozhodne nemá rád. Treba si vybrať preferovanú doménu a ostatné verzie na ňu presmerovať cez 301 presmerovanie.
K technickému SEO by sa dal napísať celý ebook. Zoznam vyššie rozhodne nie je vyčerpávajúci a možností na optimalizáciu je podstatne viac.
Obsahové SEO
Obsah je kráľ. V prípade SEO by sa dalo povedať, že obsah je jedným z troch kráľov. Tvorte relevantný, užitočný a originálny obsah. Či už ide o popis produktov a služieb alebo o články na blogu.
Skôr než sa do tvorby obsahu pustíte, nechajte si vypracovať analýzu kľúčových slov. Napovie, ktoré výrazy používatelia v skutočnosti vyhľadávajú, aký je objem vyhľadávania a konkurencia. Dané kľúčové slová potom používajte v textoch na webe, v meta nadpisoch a popisoch. Nie však kŕčovito a prehnane. Môžete ich skloňovať, používať množné číslo i synonymá. Algoritmy Googlu sú dostatočne inteligentné.
Off-page SEO
Jednou z esencií internetu je to, že rôzne weby na seba navzájom odkazujú. Dá sa predpokladať, že web, na ktorý odkazujú rôzne ďalšie weby, je populárny, kvalitný a zrejme má používateľovi čo ponúknuť.
Ideálne je, ak sa to deje prirodzene. Za predpokladu, že tvoríte výnimočne zaujímavý a kvalitný obsah, by k tomu časom malo dôjsť. Realita však môže byť iná a získavanie spätných odkazov (linkbuilding) je treba podporiť. Napr. spoluprácou s blogermi, sponzoringom, registráciou do kvalitných katalógov. Neodporúča sa spätné odkazy nakupovať. Keď už je to nevyhnutné, tak zásadne len v malom a z kvalitných webov. Praktiky s hromadným nakupovaním nekvalitných odkazov Google rýchlo odhalí a penalizuje.
Istú váhu tiež má aktivita a zmienky na sociálnych médiách.
Už i tento stručný výpočet vyvracia jeden zo zakorenených mýtov: že SEO je zadarmo. SEO si nemusí vždy vyžadovať priamu finančnú investíciu (ako je to napr. v prípade Google Ads), ale rozhodne si vyžaduje množstvo odbornej práce. A práve na to sme tu my :)