Čo je E-A-T a prečo je dôležité pre SEO?
E-A-T nie je skratka z oblasti gastronómie ale z oblasti optimalizácie pre vyhľadávače :-) Znamená: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness čiže po slovensky expertíza, autorita a dôveryhodnosť.
Týmito hodnotiacimi kritériami sa riadia evaluátori, ľudia, ktorí manuálne posudzujú najdôležitejšie výsledky vyhľadávania na top pozíciách. Znie prekvapujúco, že Google nie je iba o robotoch, umelej inteligencii a strojovom učení. Dá sa predpokladať, že keď sa týmito kritériami riadia ľudia, sú pravdepodobne nejakým spôsobom zabudované aj do samotných Google algoritmov.
Stará známa fráza platí stále: tvorte kvalitný obsah
Weby alebo stránky bez nejakého prínosného obsahu, vrátane stránok, ktoré nemajú žiadnu snahu pomáhať používateľom alebo stránky, ktoré potenciálne šíria nenávisť, spôsobujú škodu, dezinformujú alebo zavádzajú používateľov dostávajú najnižšie hodnotenie.
Pre stránky, ktoré hodnotný obsah prinášajú, je ďalej dôležitá spomínaná trojica atribútov E-A-T. Hodnotí sa:
- odbornosť tvorcu obsahu
- autorita tvorcu obsahu, hlavného obsahu a samotného webu
- dôveryhodnosť tvorcu obsahu, hlavného obsahu a samotného webu
Stránky, ktoré spĺňajú tieto kritériá, môžu byť z rôznych oblastí, dokonca aj z bulváru. Záleží samozrejme na téme.
Keď ide o peniaze alebo zdravie, dajte si na kvalite obsahu obzvlášť záležať
Google dbá predovšetkým na to, aby tieto kritériá spĺňali weby resp. obsah z oblasti YMYL (Your Money, Your Life). Teda v prípadoch, keď ide o peniaze alebo zdravie používateľa. Napríklad články so zdravotnými odporúčaniami by mali byť písané profesionálnym štýlom a mali by byť pravidelne aktualizované a hodnotené. O vede by mali písať odborníci z príslušnej vedeckej oblasti a články by mali prezentovať súčasný vedecký konsenzus. Tu chce zrejme Google zabrániť šíreniu rôznych konšpiračných a kvázi vedeckých teórií, s ktorými má dlhodobo problém aj Facebook a ktoré by potenciálne mohli používateľov poškodiť. Takisto finančné, právne a daňové poradenstvo by malo pochádzať z dôveryhodného zdroja.
Pri „ľahších” témach, ako je napríklad varenie, humor, životný štýl, sa až taká vysoká úroveň expertízy nevyžaduje. Postačujú aj bežné životné skúsenosti, ktoré ľudia zdieľajú na fórach či osobných blogoch.
A čo eshopy? Aj tie sa môžu dostať na vysokú úroveň E-A-T, ak budú tvoriť hodnotný obsah, spolupracovať s externými autoritami či autormi článkov, ktorí sú odborníci v danej oblasti a dlhodobo sa budú tejto stratégie držať.
Zmysel skratky E-A-T pre ľudí, ktorí sa tvorbe kvalitného obsahu venujú už dlhodobo, nie je samozrejme žiadnou novinkou. Ide skôr o potvrdenie správneho smeru a zdôraznenie významu autora pre Google. Ak prevádzkujete web a záleží vám na dobrých pozíciách v Googli, dávajte si pozor a neskĺznite k lacnému modelu článkov za 3 €.