O vašich pozíciách rozhoduje algoritmus Google RankBrain
RankBrain je súčasťou základného algoritmu, ktorým Google určuje najrelevantnejšie výsledky vyhľadávania. Predtým Google používal svoj základný algoritmus na určenie výsledkov, ktoré sa majú zobraziť, len na základe daného dopytu. Po zavedení algoritmu RankBrain prechádza dopyt interpretačným modelom, ktorý určuje skutočný zámer používateľa. Berie pritom do úvahy aj lokáciu, personalizáciu a iné slová používané vo vyhľadávanom dopyte. Týmto spôsobom môže Google poskytnúť relevantnejšie výsledky. Zjednodušene sa dá povedať, že Google neberie do úvahy len jednotlivé slová a konkrétny zmysel každého z nich oddelene (ako bežný katalóg), ale snaží sa “pochopiť” zmysel, podstatu celého dopytu v širšom kontexte.
Google potvrdil existenciu RankBrain v októbri 2015. Ale už v roku 2013 zverejnil na svojom blogu post o tom, ako sa snažia naučiť porozumieť jazyku. Opísaná technológia mení slová na koncepty. Napríklad dokáže “pochopiť”, že medzi Parížom a Francúzskom je rovnaký vzťah ako medzi Berlínom a Nemeckom či Bratislavou a Slovenskom. Pre človeka samozrejmosť, pre stroje (či skôr programátorov) ťažký oriešok.
Druhým dôležitým aspektom je to, že RankBrain sa zároveň neustále “učí”. Dalo by sa povedať, že podobne ako dieťa :) Vidí, ktoré výsledky vyhľadávania sa používateľom páčia - teda na ktoré viac klikajú a nachádzajú tam želané informácie.
Ako RankBrain ovplyvňuje SEO?
Prednostne sa do úvahy berú potreby používateľa. Iný prístup je vhodný pri správach, kde bude dôležitým signálom aktuálnosť obsahu. A inak sa bude pristupovať k obsahu, ktorý ide viac do hĺbky a nestráca na užitočnosti ani po niekoľkých rokoch. Ak niekto teda niekto v 2019 na Slovensku vyhľadávať výraz “prezidentské voľby”, aj bez toho, aby ich bližšie špecifikoval, bude Google predpokladať, že ide o aktuálne prezidentské voľby 2019 na Slovensku a ponúkne používateľovi najaktuálnejší obsah. Naopak, neponúkne mu podrobný a hodnotný politologický článok rozoberajúci volebný systém vo všeobecnosti, čo i ako by spĺňal ostatné signály. Takýto článok však môže byť úspešný opäť v inom kontexte.
Neoplatí sa optimalizovať stránku na konkrétne slovo. Tak sa to bežne robilo pred érou RankBrain. Z vyššie uvedeného vyplýva, že Google sa teraz viac zaujíma o celkový kontext než o jednotlivé kľúčové slová.
Príkladom môže byť tento článok. Hoci je v ňom slovo SEO použité iba trikrát, Google iste “pochopí” z celkového kontextu webu a použitých súvisiacich výrazov (dopyt, slová, RankBrain, Google), že sa v ňom o SEO jedná.