Čo by mal o SEO vedieť každý web dizajnér
Web dizajnér je človek, ktorý stojí pri tvorbe webstránky hneď na začiatku. Naopak SEO špecialista často dostane na posúdenie a optimalizáciu už hotový web. V horšom prípade dokonca web, ktorý je už nejaký čas v prevádzke a pri ktorom sa majitelia čudujú, že návštevy neprichádzajú.
Na základe on-page SEO analýzy je potom niekedy potrebné spätne prerábať a opravovať viacero častí webu. To je samozrejme časovo i finančne náročné. Ako sa tomu vyhnúť? Poďme sa pozrieť na niekoľko faktorov, ktoré by mal web dizajnér mať na zreteli v momente, keď kreslí prvý wireframe a otvára photoshop.
Štruktúra webu a navigácia
V skratke sa dá povedať: čo je dobré pre používateľa, je dobré i pre Google. Štruktúra webu by mala byť prehľadná, vopred dobre premyslená a mala by vychádzať z analýzy kľúčových slov (napr. štruktúra kategórií produktov, filtre vo vyhľadávaní v eshope).
Nápomocná je i tzv. „omrvinková” navigácia (v angličtina breadcrumb navigation).
Pri tvorbe webových stránok zbytočne neexperimentujte. Používatelia sú zvyknutí, že košík sa nachádza vpravo hore, že skrolujeme vertikálne a nie horizontálne alebo že kontakt a obchodné podmienky nájdeme v pätičke. V týchto prípadoch kreativita skutočne nie je na mieste.
Členenie obsahu
Internet bol pôvodne využívaný len vo vedeckých kruhoch. Predstavte si správne napísanú vedeckú prácu. Má jeden hlavný nadpis, niekoľko úrovní podnadpisov, odkazuje na dôveryhodné externé zdroje. Presne takéto členenie obsahu v html kóde miluje aj Google.
Úlohou webdizajnéra je teda navrhnúť také prvky - nadpisy a podnadpisy, na ktoré sa v kóde jednoducho použijú nadpisy <H1> až <H6>. Žiadna stránka by nemala mať viac ako jeden hlavný nadpis H1. Celkom logicky v značke nadpisu nemá byť uvedený žiadny nepodstatný obsah.
Obrázky
Obrovské obrázky s parallax efektom sú už dlho v móde. Ale čo na to povie skutočný používateľ, ktorý bude na načítanie stránky čakať 10 sekúnd?
Dajte si dobrý pozor pri výbere obrázkov na web. Tvoria veľký podiel z celkového objemu dát, a tým pádom dokážu web výrazne spomaliť.
Položte si otázku: ktoré obrázky sú naozaj potrebné a ktoré slúžia len na vyplnenie prázdneho miesta? Vždy keď je to možné, napr. na pozadie stránky, použite radšej efekt, ktorý sa dá vytvoriť v css než obrázok.
Pri použitých obrázkoch optimalizujte ich rozlíšenie, veľkosť a objem. Megabytové obrázky na web rozhodne nepatria. Google odporúča zobrazovať obrázky vo formátoch novej generácie (JPEG 2000, JPEG XR, and WebP). Ako si v praxi iste všimnete, problematické je pri zachovaní dostatočnej kvality komprimovať najmä fotografie s jemnými farebnými prechodmi (napr. západ slnka) alebo množstvom detailov. Preto vyberajte radšej jednoduché obrázky s veľkými, jednoliatymi farebnými plochami.
Mobilná verzia je prvoradá
O spôsobe navrhovania webov mobile-first, teda najskôr na mobily až potom na desktopy, sa hovorí už pár rokov. Ale nie každý web dizajnér a web developer tento postup používa. Pritom podľa globálnych štatistík sa už väčšina prístupov na web uskutočňuje cez mobily. To zobral do úvahy i Google a v priebehu roku 2018 spustil tzv. mobile first indexing. To znamená, že na indexovanie a hodnotenie stránky Google používa mobilnú verziu webu. Navrhujte preto najskôr jednoduchú, prehľadnú a rýchlu verziu webu pre mobily. Až v druhom kroku pridávajte dodatočné obsahové a grafické prvky pre desktop.
Veríme, že týchto pár tipov vám pomôže navrhnúť weby, s ktorými budú spokojní prevádzkovatelia, používatelia i vyhľadávače. Nenechajte si ujsť ani ďalšie dobré rady z oblasti online marketingu a prihláste sa na odber noviniek.