Aké sociálne média by mala používať vaša firma?
Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, LinkedIn, Snapchat atď. Musíte mať svoj firemný profil naozaj všade? My vám radíme: rozhodne nie! Vyberte si sociálne médiá, ktoré sú vhodné pre váš biznis a prispôsobte im aj obsah. Odpovedzte si na otázky:
-
Je vaša firma orientovaná B2B (business-to-business, predaj firemnej klientele) alebo B2C (business-to-customer, predaj koncovému zákazníkovi)?
-
Kto je vaša cieľová skupina?
-
Aký je váš celkový cieľ?
B2B vs. B2C orientácia
Pre väčšinu biznisov orientovaných na firemnú klientelu, je vhodné na komunikáciu využiť LinkedIn, keďže ten slúži najmä na vytváranie profesionálnych sietí. Na LinkedIne nájdete manažérov, personalistov, marketérov i obchodníkov.
Odporúča sa vytvárať pre nich špecializovaný obsah zameraný na riešenie problémov, s ktorými sa pri práci potýkajú.
Môžete ponúknuť aj ebook alebo tzv. white paper (odborný report, sprievodca) na stiahnutie zdarma alebo výmenou za emailový kontakt.
Twitter je na Slovensku využívaný minimálne, ale už v Česku či Poľsku je podstatne živší. Využite ho teda, ak podnikáte aj na okolitých trhoch a ak chcete zasiahnuť napr. startupistov, investorov či odborníkov na marketing.
Kto je vaša cieľová skupina?
Ak chcete osloviť skôr mladších zákazníkov a ponúkate vizuálne zaujímavý produkt či službu (oblečenie, kozmetiku, šperky, jedlo a pod.) rozhodne by ste nemali chýbať na Instagrame. Začiatkom roku 2019 ešte stále platí, že pri vynikajúcom obsahu dokážete získať nových followerov i bez platenej reklamy. Trendom sú najmä stories, ktoré dokážu autenticky odkomunikovať posolstvo vašej značky.
Na Facebooku dnes už síce zasiahnete takmer každého, ale určite sa nezaobídete bez platenej podpory. To sa týka jednak získavania nových „Páči sa mi” pre stránku, ale i zvýrazňovania príspevkov. Bez zaplatenej reklamy sa príspevky zobrazia iba malej časti vašich fanúšikov.
Pinterest je zaujímavý len v prípade, ak ponúkate vizuálne atraktívne produkty na zahraničných trhoch (globálne alebo najmä v USA) a vašou cieľovou skupinou sú ženy. Zakladať si firemný Pinterest profil na Slovensku takmer nemá zmysel.
Aký je váš celkový cieľ?
Sociálne médiá slúžia skôr na zvýšenie povedomia o značke, službe, produkte než na priamy predaj. Príliš komerčné príspevky zvyčajne nemajú veľký ohlas. Väčšina obsahu na sociálnych médiách by teda nemala byť ladená priamo predajne. Výzvy na nákup si ponechajte na iné marketingové kanály, napríklad na PPC reklamu.
Niektoré trhy a cieľové skupiny majú svoje špecifiká. V rusky hovoriacich krajinách je popri Facebooku využívaná aj sociálna sieť VKontakte.ru. Vášnivých čitateľov nájdete na sieti goodreads.com. Programátori využívajú na spoluprácu a zdieľanie kódu github.com. V Nemecku popri LinkedIne dobre funguje aj podobná sociálna sieť Xing. Na popularite stále rastie Quora, kde môžete získať odpovede na najrozličnejšie otázky.
Držte sa teda zásady: vaša firma nemusí byť nevyhnutne prítomná na každej sociálnej sieti, ale keď už niekde je, príspevky by mali pribúdať pravidelne a v dobrej kvalite.