Čo je Google Tag Manager a prečo by ste ho mali používať
Veľkou výhodou digitálneho marketingu je množstvo dostupných dát, na ktorých sa dajú stavať rozhodnutia, plánovať a vyhodnocovať investície do reklamy. Nezáleží na tom, či máte malý blog alebo veľký eshop. Dáta sú dostupné pre každého.
Najskôr ich však musíte nejakým spôsobom získať. Funguje to tak, že do stránky sa vkladajú tagy (značky). Sú to útržky kódu či skripty, ktoré zhromažďujú informácie a posielajú ich tretím stranám, t.j. obvykle rôznym analytickým nástrojom (najčastejšie Google Analytics) alebo reklamným nástrojom (napr. Google Ads, Facebook Ads). Tagy môžete použiť na rôzne ďalšie účely, napríklad na sledovanie scrollovania na webe, meranie odosielania formulárov či sťahovania súborov, online prieskumy (dotazníky), vytváranie heatmaps, remarketing, A/B testovanie alebo sledovanie toho, ako sa ľudia správajú na vašom webe.
Weby bežne používajú niekoľko takýchto značiek. Pri každej je potom potrebné samostatne vložiť do stránky kód, čo si obvykle vyžaduje zásah programátora. Programátor je ale často drahý či zahltený inými povinnosťami a implementácia týchto značiek môže skončiť na poslednom mieste s nízkou prioritou.
A práve Google Tag Manager je nástroj s užívateľsky prívetivým webovým rozhraním, ktorý zjednodušuje proces práce s tagmi. A to až natoľko, že jeho používanie zvládne aj marketér s minimálnymi technickými znalosťami.
Výhody a nevýhody Google Tag Manager
Vďaka službe GTM môžete pridávať, upravovať a deaktivovať značky bez toho, aby ste sa museli dotýkať zdrojového kódu. Hoci ide o produkt Googlu, neobmedzuje sa iba na prácu s tagmi pre iné služby Google, ako je služba Google Ads alebo Google Analytics. Môžete ho použiť na správu mnohých rôznych značiek tretích strán, vrátane Facebook pixelov, služby Hotjar, CrazyEgg, Twitter, LinkedIn atď. Prípadne môžete pridať svoj vlastný kód.
Pozor, na úvod však predsa len budete potrebovať niekoho, kto pridá kód kontajnera GTM na každú stránku vášho webu. Taktiež zložitejšie prispôsobené značky pravdepodobne budú vyžadovať pomoc niekoho, kto skutočne rozumie kódovaniu. Avšak vo všeobecnosti GTM dokáže značne skrátiť čas potrebný na implementáciu rôznych tagov na stránku.
Ďalšou podstatnou výhodou GTM je prehľadnosť. Pri prihlásení do GTM ihneď vidíte, aké značky sú na webe implementované. Bolo by podstatne ťažšie hľadať ich v kóde. Dokážete tiež otestovať ich funkčnosť. Zbytočné, už nepoužívané značky môžete jednoducho vymazať.
Značky vložené v GTM sa načítavajú asynchrónne. V'daka tomu nespomaľujú načítavanie webu tak výrazne, ako jednotlivo vložené značky, ktoré sa načítavajú synchrónne.
V prípade mobilných aplikácií môže byť služba GTM obzvlášť nápomocná, pretože vám umožňuje pridávať a upravovať značky, bez toho, aby ste museli vydávať aktualizovanú verziu aplikácie.
Teraz už viete, na čo sa Google Tag Manager používa a aké sú jeho výhody. V ďalšom článku si ukážeme, ako samotný nástroj GTM vyzerá, akú má štruktúru a ako sa používa.